2009. július 9., csütörtök

Méhviaszolás

Na nem egy profi leírás következik, hanem egy amatőr tapasztalatai...

Amire szükség van:

- méhviasz (Bp.-en a Király u.-ban vettük, ennyi van ráírva: Rustique Clair 0051)
- terpentin (mi művészellátóban vettük, de szerintem nagyobb kiszerelésben máshol érdemesebb megvenni.)
- egyszerű festőecset
- gumikesztyű
- finom dörzspapír (nekünk ez a fémszálakból álló "kóc" volt éppen itthon)
- pamut rongy
- kis tégely a kikeveréshez

Az igazsághoz hozzátartozik, hogyha valaki nem olyan türelmetlen hűbelebalázs, mint én, akkor a kezelés előtti napon le kell, hogy csiszatolja a pácolni kívánt fa felületet, majd nedves ronggyal áttörölnie, száradás után pedig beolajoznia. Ezután 24 óra száradás következik/ne... De én a csiszatolás után rögtön az érdemi munkával folytattam....
Először kikeverem a méhviaszt (ami puha cipőpaszta állagú) némi terpentinnel, ez az oldószere ugyanis, kicsit sűrűbbre, mint a fapác általában. Csak óvatosan, mert egészen kevés viasszal viszonylag sok felület lekenhető.

Én a kikeverésre egy régi zárható tetejű arckrémes tégelyt használok, így ha marad egy kis felesleg nem megy veszendőbe. Mint feljebb látható egy közel másfél éves kisfiú segítő kezei elengedhetetlenül fontosak a siker érdekében!;)

Vékonyan és nagyjából egyenletesen eloszlatom a méhviaszt a fa rámán. Mindezt már gumikesztyűben. Én azért szeretek ebben pácolni, mert akkor nem óvatoskodom végig a maszatolást, hanem lazábban, ügyesebben megy a dolog.

Fontos rész következik, 40-60perc száradás. Ezt érdemes betartani, mert ha túl sokáig hagyjuk száradni a felületet, akkor már nem tudjuk szép fényesre simogatni a végén. A száradás után a polírozás egyszerű pamut ronggyal történik. Nem túl erősen rányomva, de gyors ide-oda mozdulatokkal próbálunk homogén felületeket kialakítani (akkor jó, ha melegszik az anyag:) ). Ilyenkor még nem lesz teljesen fényes, kell a viasznak egy kis idő, hogy szépen kikeményedjen, végül gyönyörű selymes fénye lesz.

Majd dolgunk végeztével bevisszük a szobába és úszunk a csodás illatban!:)


Giveway, itt/here
Határidő/Closing time: '09.07.17.

20 megjegyzés:

Abile írta...

Nagyon szépen köszönjük a leírást! :o) Igazán részletes, kár, hogy illatot nem lehet érezni a monitoron keresztül! :o)

Zsófi írta...

De jó, hogy leírtad! Köszi az útmutatást!

Clinique-Bogi írta...

Felírtam az "egyszer kipróbálom..." listámra! :-) Köszi

Nina írta...

Szuper kis leírás, de a szöveg a legnagyszerűbb benne, tetszik a humorod :) Köszi szépen a képes bemutatót!

Király utca hányas szám is ez? :)

Kicsoda írta...

de jo!! nekem van egy jo kis ikeas dobozom (lada), ami mar le akartam pacolni, de ez sokkal jobban hangzik!! csak az nem tiszta, hogy mi az, hogy elozo nap belajozni? milyen olajjal?
koszi!

Kati írta...

Kedves Rita, köszönjük szépen a hasznos útmutatódat, de a kis "inasod" nélkül nekünk nehezebben fog menni! Kati és Edit

Mtunde írta...

De jó, hogy ezt leírtad. Dobozokon kívül én nagypapám csodás fa-intarziájára is fel tudom majd használni a leírásodat. ( http://beneboro.blogspot.com/2009/03/sietos-tavasz.html ) Van itthon 2 képem is tőle, és többet pedig a családból mi őrzünk a padláson. Nos, ezek a képek már több mint 30 éve lettek utoljára méhviasszal lekezelve. Asszem, ideje lesz újra lekenni őket. :)

Szentpyr írta...

Nagyon szívesen!:)

Nina,
a számot sajnos nem tudom, az üzletben régi felújított parasztbútorokat árulnak, ha arra jársz, biztos nem fogod eltéveszteni.

Kicsoda,
bevallom egyszer azért megpróbáltam a macerás ügymenetet is. Sima olívaolajat (sárga)használtam, mert a cél, hogy felpuhítsa a farostokat. A lényeg, hogy ne tucsogjon az olajban, csak amennyit felvesz a fa. A végeredményen nem láttam különbséget, a hűbelebalázsos megoldáshoz képest. Mindenesetre, ha nem lesz elég szép színe, vagy elég fényes, akkor nyugodtan lehet futni vele egy újabb kört, hiszen a régi bútorokat idővel újra viaszolják, ahogy Tünde is írta. Nem tudod elrontani!:) Ja és örülök, hogy felém jártál!

Tünde, nem hozta be a net az oldalt, amit belinkeltél! ???

Csicsóné-Melinda írta...

Ohh,de ügyes vagy/tok!!!
Köszi a leírást!

Szecsi írta...

Rita, köszi a leírást!
Az Ikea-ban van dobozos méhviasz "festék" ezzel van valakinek tapasztalata? Vagy az teljesen más?

unikat írta...

Köszönöm a segítséget!
Egyszer kipróbálom.

Tündérlátta írta...

A terpentin helyett lehet természtes alapanyagú olajakat is használni: Méhviasz+carnauba+lenolaj+narancsolaj.

Kicsoda írta...

En ma elmentem a meheshez es mondtam, hogy mehviasz kellene, mire egy kemeny tombot adott...(nem hoztam el) Ugye te nem ezt olvasztottad meg? A Kiraly utca melyik reszen van az a bolt, amit mondtal, mert a Kiraly utca majd a Ligetig kimegy. Bar nem rossz seta;-)
Bocs, csak annyira beleeltem magam a mezillatu falada gondolataba, hogy nehezen szabadulok tole.
Mas. Festo baratom is a Muveszellatot mondta terpentinre.

Szentpyr írta...

Kicsoda,
hmm lehet, hogy a tömbből levágott forgácsokat is "feloldotta" volna a terpentin. A Király utca Deák tér felőli oldalán keresd, ha háttal van nekünk a Deák, akkor a jobb oldalon van a bolt.Feljebb Ninának is írtam róla pár szót. Ha belépsz az illat hamar elárulja, hogy jó helyen jársz.:)
Még valami, a kiszerelés legalább 100 db kisdoboz pácolására elegendő... és nem olcsó:((, a férjem vette és nagyjából 4.000Ft-ra emlékszik.

Tündérlátta,
nagyon jól hangzik, amit írsz!!! az olajok az előkezeléshez? (lenolaj, narancsolaj) carnaubáról még nem hallottam, az mi? egy szó, mint száz Te hogyan csinálod??
(örülök, hogy a bejegyzésed nyomán rátaláltam a blogodra!:) )

Szecsi,
én az Ikeás "festéket" nem ismerem, de gyanús, hogy csak "olyan mintha..."

Polly írta...

Köszönöm a szuper leírást!

Tündérlátta írta...

Remélem még idetalálsz..
1. a méhviasz a favédelem szempontjából önmagában elég lenne, csak ragadós marad
2. ezért kell a carnauba viasz a mixbe, mert az egy kemény viasz
3. a lenolaj higítja a viaszt, hogy könyebb legyen felvinni a felületre
4. a naracsolaj azért kell mert a carnauba nem oldódik a lenolajban

Szóvel ezen logika alapján a méhviasz az alap, amit addig oldunk a lenolajban hogy kenhetővé váljon. Aztán adunk hozzá annyi carnaubát, hogy ne legyen ragadós, ehhez meg adagolunk annyi narancsolajat, hogy el tudjon oldódni a carnauba.
Pontos arányokat nem tudok adni, mert azokat én sem találtam. Érzésre, több próbára. Méhviasz és lenolaj dominál.
Egy link még: http://www.naturillo.hu/pages.php

(Köszönöm a kedves szavakat)

Szentpyr írta...

Lányok "hallottátok"???!!!

Tündérlátta,
nagyon köszönöm a sok értékes információt, már ezért érdemes volt megírni ezt a bejegyzést!:) Én biztos kipróbálom ezt a variációt!

Lidércke írta...

Ha szabad, akkor én ajánlanám az Auro termékeket. http://www.auro.hu/ Mindenféle természetes olaj, viasz kapható náluk. Környezetbarát, gyerekbarát termékek. Mi sokfélét használtunk már, és minddel meg voltam elégedve. :)

Szentpyr írta...

Köszi Lidércke, ez is egy nagyon hasznos info!:)

Lidércke írta...

Igazán nincs mit. :) Az áraktól ne rettenjetek meg, mert sokáig elég egy-egy doboz - nálam legalábbis. :) Azt nem is írtam, hogy a narancsolajos szereik használata után napokig isteni illat lenget be a házat!
És az is lemaradt,, hogy szépek lettek a keretek. A padot meg irigylem picit. :))